Skrivet av: fantasyflickan | januari 9, 2010

Lyckan är en tom bokhylla

Nu är den efterlängtade bokhyllan äntligen färdigmonterad. Den har legat på sovrumsgolvet sen någon gång i oktober men med gemensamma krafter skruvade sambon och jag ihop den i dag. Nu väntar en total omorganisation av alla mina böcker. Det var ju ingen idé att göra något åt ordningen när jag fortfarande hade tre opuppackade bokkartongger kvar så jag bara ställde in böckerna i hyllorna i den ordningen de hamnade i flyttlådorna när vi flyttade sist.

Men nu ska alla få komma fram i ljuset. Jag har även gott hopp om att kunna ta hit böckerna som i många år levat i exil hemma hos mina föräldrar. Jag känner på mig att de längtar efter att bli lästa igen. Jag har fått en nästan oemotståndlig längtan efter att läsa Tusen och en natt igen. Men det måste vara just den översättningen och upplagan som jag har. Annars är det inte samma sak. Så nu blir det att leta i alla gömmor och vrår nästa gång jag är på besök. Mina böcker längtar efter mig.

Responses

  1. Fick en ny bokhylla som försenad julklapp för ett litet tag sen. Verkligen en härlig känsla när den är uppe och man ska börja sortera in böckerna!
    Dock fick jag erfara något nytt… jag kunde inte fylla den! o.o Har fortfarande två tomma hyllplan. Får göra något åt det när bokrean startar tror jag ;) hihi

  2. Nä det brukar inte vara så svårt att fylla ett par tomma rader i en bokhylla om man anstränger sig. Jag har dessutom en serietidningssamling som bor hemma hos mor och far, men den får nog bli kvar där tills vi förhoppningsvis någon gång får lite mer utrymme.

    Vi tackade faktisk nej till en lägenhet vi tittade på delvis för att det var för lite väggar där vi kunde ställa alla våra bokhyllor ;-)

  3. Va bra då blir vi av med lite kartonger, men du får gräva själv.

  4. >>> Vi tackade faktisk nej till en lägenhet vi tittade på delvis för att det var för lite väggar där vi kunde ställa alla våra bokhyllor >>>

    Hehe, vi valde vårt nuvarande hus för att det fanns ett stort rum som vi kunde ha till bibliotek. ;)

  5. Ett bibliotek…det är min stora dröm här i livet. Att en gång bo i ett hus där jag har ett eget rum för mina böcker. Fast det innebär också att sambon måste ha ett eget rum för sina skivor…Det blir ett stort hus det.

    • Vi har våra skivor lite utspridda i huset. Alla böcker utom kokböckerna i biblioteket, hälften av skivorna i vardagsrummet och andra hälften i det rum som vi framför allt använder för att spela spel i. Det får plats ganska bra, trots att det handlar om 6.500 böcker och 4.500 skivor. Det tar inte upp fullt så mycket plats som man skulle kunna tro. Men visst, man får inte ha för litet hus…

  6. Jädrans, det var många böcker. Själv har jag rensat ut och rensat ut efter alldeles för många flyttar så jag kommer nog knappt upp i 500 nu. Fast jag vet faktiskt inte hur mycket jag har hemma hos mina föräldrar. De böckerna har bott i lådor i ungefär 10 år nu. Skivorna är väl runt 3000, men sen har min sambo en stor hylla med böcker av och med musiker och böcker och tidningar om musik. (Mina knappt 100 skivor får bo längst ner i sambons hylla. De är inte tillåtna att beblanda sig med de andra. hehe…)

    • Det har tagit några år för böckerna att bli så många…


Kommentera

Kategorier

