Skrivet av: fantasyflickan | januari 25, 2010

Inlägget som försvann

I helgen läste jag ut Simon Becketts Dödens kemi och tänkte förstås att jag skulle skriva om den här. Men så ville sambon låna datorn och vips så hade han stängt ner sidan och hela inlägget försvann. Jag som hade laddat upp en fin bild och allt. Jag gör väl ett nytt försök nu då.

Min bloggkollega Snowflake var inte så imponerad av samme författares Skrivet i eld, men jag gillade faktiskt Dödens kemi. Boken är Simon Becketts debut och handlar om en läkare/forensisk antropolog som bosatt sig i en liten engelsk by efter att hans fru och dotter omkommit i en bilolycka. När han arbetat som byns läkare i tre år  inträffar ett mord och när kroppen hittas är den i alltför dåligt skick för att patologen ska kunna säga så mycket om den. Den utredande polisen får nys om att David Hunter, som läkaren heter, tidigare jobbat som forensisk antropolog och ber honom hjälpa till med fallet.

Jag gillade både persongalleriet och storyn och tyckte det var en spännande berättelse. Kanske delvis för att jag hade mina aningar om vem som kunde ligga bakom morden och varför. Det är alltid roligt att få känna sig lite smart. Och det är nog ganska troligt att det blir mer Simon Beckett i framtiden.

Responses

  1. Hhmm… tydligen riktig bokmal ;-)… har du förresten läst föregångaren till Clarke´s 2001: Möte med Rama, och efterföljaren: 2010, Odyssey two?
    fantasy och SF är också en del av mina favoriter…. när jag hinner läsa ;-)

    • Klart jag har! Jag har läst både Möte med Rama och 2010. Däremot har jag inte läst Rama II. Men den ligger på min lista. (Eller, jag har ju ingen fysisk lista, men det är en av de många, många böcker jag har tänkt länge att jag ska läsa.)

      Jag tyckte möte med Rama var en helt underbar bok. Trots att det egentligen inte händer så mycket tror jag att jag läste stora delar av boken utan att andas. Clarke är helt otrolig på att med små medel skapa en underliggande spänning. Att läsa Möte med Rama var som att springa ett långt lopp. (Jag vill inte säga maratonlopp, för det har jag aldrig sprungit nåt så det vet jag inte hur det känns.)


Kommentera

Kategorier

