Skrivet av: fantasyflickan | februari 17, 2010

Lust för Harlequin

I går när jag satt på bussen hem från jobbet drabbades jag av en plötslig och oförklarlig lust att läsa en (eller flera, det går ju rätt snabbt) Harlequinböcker. Jag vet inte var den kom ifrån. Det har visserligen hänt förut, i alla fall när jag var i tonåren, men nu var det rätt länge sen sist. Det är nog lite det där med himlastormande kärlek och lyckligt slut som lockar när livet känns tungt och trist. Visst finns det andra böcker som muntrar upp i vintermörkret, men just nu skriker min hjärna efter en Harlequin modell 1A. Där ingenting är oväntat och boken bara är en förevänding för att få presentera det lyckliga slutet.

Ibland köper jag några på loppis för en femtioöring styck för att ha vid just sådana här tillfällen. Men nu var det ju rätt länge sen det hände sist och jag har ingen kvar i min bokhylla. Och att betala fullpris känns ganska onödigt för en timmes underhållning.

Responses

  1. Jag känner igen mig så väl. Jag har en hel drös harlequinböcker, eller harlequinliknande böcker från stunder då jag bara velat kärleksbomba mig själv och inte orkat eller haft tid med någon tyngre läsning. Jag kan lätt bli trött på modell 1A-stuket, men det är roligt för en stund, och när man är ute efter instant-romance finns det inget likt dem. Jag föredrar Harlequin historisk framför de mer ”porriga” varianterna, vilken är din favorit?

    • Kul att höra att det inte bara är jag som ”syndar” med Harlequin ;-). Och jag håller med. Gillar de historiska varianterna, gärna medeltid. (Är väl fantasyintresset som spiller över där hehe…) Men 1800-talets nordamerika och liknande funkar också rätt bra. Eller så tar jag fram en Margit Sandemo, helst någon i Isfolket-serien. De funkar också rätt bra.

  2. Har ni läst något av Beatrice Small? Stor inom romance, i alla fall på andra sidan Atlanten. Jag har letat efter boken Lara: Book 1 of the world of Hetar men den finns inte i tryck och har inte hittat den beg. någon stans heller :(

    Annars kan jag rekommendera både Tracie Peterson (historisk romance) och Mary Janice Davidson (fantasy romance) för några timmars trivsam avkoppling. Fantasyflickan, du får ta en sväng förbi min bokhylla :)

    • Skulle jag gärna göra men det är ju lite långt. Får väl ta det till sommaren i så fall, när jag befinner mig lite närmre. Och jag vill ha tillbaks min Scott Lynch också. Har ett stort hål i min bokhylla nu ju. ;-)

      • Absolut! Jag har redan lämnat av Amberville här hos mamma och pappa men av ngn anledning har jag inte ens börjat med Locke Lamora #2 ännu, tror att jag inte vill att den a) ska vara sämre än #1 och/eller b) inte vill att den ska ta slut.. logik på hög nivå. Men nästa gång tar jag med mig den i vilket fall så får jag skylla mig själv om jag inte läst den då :)


Kommentera

Kategorier

