Skrivet av: fantasyflickan | mars 8, 2010

Jag är tydligen galen…

…ja bokgalen i alla fall.

Jag pratade med en god vän om böcker i går och så kom jag på att jag hade lånat ut några böcker till henne (dock utan några krav på återlämning) när hon skulle ut och resa förra året. Eftersom hon inte är någon storslukare av böcker hade hon inte läst alla. Nu hade jag en sån lust att läsa om en av böckerna hon fått så jag bad om att få tillbaks den.

Läsa om, sa hon. Det har jag nog aldrig gjort.

Va! Har du ALDRIG läst om en bok? blev min reaktion. Jag har böcker som jag säkert har läst minst 50 gånger!

Då tyckte hon att jag var galen. Ok, 50 kanske låter mycket, men ta C.S. Lewis Narnia-böcker till exempel. Jag läste de första när jag gick på lågstadiet, sen samlade jag på mig alla sju någon gång på mellanstadiet och sedan läste jag dem om och om igen, flera gånger om året. (Utom Min morbror trollkarlen, den tyckte jag var tråkig.) Nu för tiden är omläsningsböckerna betydligt färre, den lilla tid jag har att läsa vill jag helst ägna åt nya upplevelser, men ibland återkommer jag till någon bok. De senaste åren har jag inte läst Narnia-böckerna precis varje år, men det blir någon gång ibland. Och de är alltid lika härliga att komma tillbaka till.

Responses

  1. Omläsningsböcker är ju som en snuttefilt och jättebra att ha till hands då och då when the going gets tough :)

    Själv läser jag gärna om Terry Pratchetts Discworld-böcker. Min mammas omläsningsböcker är allt av Nora Roberts, den där serien med ”Född ur Elden” har hon säkert läst 20 gånger..

  2. Böcker läser jag aldrig om, utom en enda som jag läst två gånger. Det kommer ju nya böcker hela tiden.
    Den jag läst om är ”Det blåser på månen” av Erik Linklater som jag läste som barn och senare som vuxen.
    Filmer ser jag inte heller mer än en gång.

    • Det är väl därför du hinner läsa så mycket nya böcker ;-)

  3. Jag läste om böcker en hel del när jag var yngre. Nu har det dock blivit dåligt med det.
    Men jag har min älskade barnbok, ”Skurken i datorn” av Margaret Mahy. Den har jag läst mängder av gånger och jag tycker alltid lika mycket om den!
    Det är skönt att ha sina favoriter där när de behövs, lite som en snuttefilt som Trollet så snyggt uttryckte det. :)

  4. Jag skulle kunna läsa om Robin Hobbs böcker om The Farseers, Rosamunde Pilchers böcker(endel av dem i alla fall, som September och Snäcksamlarna.)

  5. Som en mycket klok svensklärare sade till mig en gång: ”Alla bra böcker kräver åtminstone två genomläsningar.” Hon menade att man är alldeles för koncentrerad på handlingen första gången man läser något, och därför inte kan undvika att missa en del viktiga saker. Detta har visat sig stämma mer än en gång för mig, och detsamma gäller för den delen för bra filmer också.

    Min mest omlästa serie är antagligen Dödens port. Jag måste i alla fall ha läst den tio gånger.


Kommentera

Kategorier

