Skrivet av: fantasyflickan | mars 15, 2010

Långsamläsning

Jag har funderat på det där med läshastighet. Jag tycker det tar så otroligt lång tid för mig att läsa ut en bok nu för tiden. När jag var tonåring slukade jag böcker i en rasande fart. Jag undrar om jag faktiskt läser långsammare nu och vad det beror på i så fall.

Det kanske är så att jag är mer noggrann när jag läser och ser till att läsa varje ord i varje stycke där jag förut ögnade det viktigaste och sket i resten. Jag är nog mer intresserad av inte missa någonting än att det ska gå snabbt. Samtidigt är det irriterande aftersom jag i stället missar en massa böcker, som jag helt enkelt inte hinner läsa.

Nu för tiden törs jag heller inte läsa på vardagskvällar. Jag har ju en tendens att fastna i boken jag läser och ”bara ett kapitel till” eller ”bara tio minuter till” kan leda till riktigt sena kvällar ibland. Eller så är det inte ens kväll längre när jag lägger ifrån mig boken. Det har blivit morgon igen. Och det funkar ju inte så bra när man ska upp klocka 6.

Nu vet jag inte hur jag ska göre med det här med läshastigheten. Ska jag fortsätta läsa noggrant, men mer långsamt eller ska jag läsa som när jag var yngre, snabbt men ded risk för att missa viktiga eller intressanta detaljer. Tur att jag redan har läst Tad Williams Otherland i alla fall. Den hade nog tagit mig ett halvt århundrade att ta mig igenom i den här farten.

Responses

  1. Intressant det där. För mig har det gått åt andra hållet, jag läser fortare och fortare. Men ibland missar jag säkert saker, och ibland försöker jag medvetet läsa långsammare och liksom smaka på formuleringarna, men det går oftast dåligt. Det är därför jag haft problem med lyrik förut.

    • Jag har också alltid haft problem med lyrik. Har faktiskt aldrig tänkt på att det kan bero på att jag har läst för snabbt. Kanske vore dags att försöka igen nu då när jag ändå läser så långsamt ;-) Jag gillar ju lyrik egentligen, har bara aldrig haft tålamod för just den genren.


Kommentera

Kategorier

