Skrivet av: fantasyflickan | mars 17, 2010

The Blind Assasin är äntligen utläst

Jag skriver äntligen eftersom jag hade önskat att jag kunnat läsa ut den fortare, men min lästid är ju tyvärr så begränsad att det har tagit längre tid än jag hade velat. Och boken var förstås jättebra. Fast att Margaret Atwood skulle vara dålig hade jag ju inte väntat mig. Nu har jag i och för sig inte läst allt hon skrivit,men hittills har jag inte stött på nåt jag inte gillar.

Boken är en komplicerad historia som framträder i sin helhet först mot slutet. Innan dess består den av fragment som till slut binds ihop till en berättelse om ett liv. I sann Atwoodsk anda (Får man skriva så? Förresten är det min blogg så jag skriver som jag vill!) binder hon ihop dåtid och nutid till en väv av händelser som berättar om Iris Chase och hennes syster Lauras uppväxt och liv under  mellankrigstiden utanför Toronto. Det hela är dessutom kryddat med ett kärlekspar där mannen livnär sig på att skriva science fiction-berättelser som han berättar för sin älskarinna.

Den här boken är till och med min nya Atwood-favorit nu tror jag.

Responses

  1. En sak som är lite synd med The Blind Assassin är att jag tycker den var så bra att all annan Atwood har känts lite sådär sedan.

    • Det är ju en nackdel förstås, men jag kan nog stå ut med den pinan ;-)

  2. Har inte läst den men ”Surfacing” eller ”Upp till ytan” som den heter på svenska av Margaret Atwood. Den var bara sådär tyckte jag.


Kommentera

Kategorier

