Skrivet av: fantasyflickan | mars 26, 2010

Alastair Reynolds blir helgläsning

Ok. Efter två kvällar med Alastair Reynolds får jag faktiskt inse att jag inte klarar att läsa komlicerad sf en vardagskväll efter jobbet. Jag har bara tagit mig 40 sidor in i boken och hänger inte med ett dugg. Ja, det var kanske lite hårt, jag är lite förvirrad bara. När jag började med boken hade jag jobbat en hel dag, kört ett hårt träningspass på gymet för att sedan spendera någon timme framför tv:n. Jag tog med mig boken när jag skulle gå och lägga mig och läste en stund, men insåg snart att jag var alldeles för trött.

Dagen efter gjorde jag ett nytt försök, lite tidigare på kvällen och utan att ha tröttat ut mig med en massa träning. Jag fick börja med att skumma igenom det jag hade läst kvällen innan eftersom jag var så trött då att jag missade hälften. Sen tog det mig en timme att komma till någonstans runt sidan 40. Där gav jag upp och bestämde mig för att det här får bli en helgbok. Handlingen och språket är alldeles för svårt för att jag ska hänga med när hjärnan redan är trött.

Jag får hålla mig till Sookie Stackhouse i veckorna. Inte så mycket hjärgympa där inte, bara ren och skär underhållning.

Responses

  1. Vilken Alastair Reynolds bok är det du läser? Jag som är lite rädd för science fiction (Isaac Asimovs fel) har läst att House of Suns ska vara hans bästa på mycket länge. Den du fått tag på (om det är en annan) kanske bara är ett lågvattenmärke?

    Sookie Stackhouse fick följa med till jobbet idag, nån liten rast kan man ju ändå unna sig :)

    • Det är Revelation Space jag håller på med. Och den är inte dålig, tycker tvärtom att den verkar väldigt lovande. Men den kräver en pigg och alert hjärna för att hänga med. Boken är den första i en serie på tre böcker. Författaren har även skrivit flera andra böcker som utspelar sig i samma universum.

      Det är mitt första möte med Alastair Reynolds så vi får väl se om jag har ett bättre utlåtande efter helgen.

      Hans senaste bok, Terminal World, verkar väldigt spännande också tycker jag.

  2. Jag gillar att titta på SF på film, tycker att det är för svårt och tråkigt att läsa, men jag gillade Otherworld, läste första delen men de andra delarna var alltid utlånade på biblioteket så jag har inte läst de andra.

    • Du menar inte Otherland? Av Tad Williams? Det är en av mina absoluta sf-favoriter. Fast jag har inte läst lika mycket sf som fantasy.

  3. Jo det var den jag menade, jag läser heller inte särskilt mycket SF, gillar mest att läsa fantasy. Just nu läser jag om J.V Jones, The barbed coil, jag läste halva och la undan den, förstår inte varför den är riktigt bra.
    Anna


Kommentera

Kategorier

