Skrivet av: fantasyflickan | mars 31, 2010

Jag vill också vara med på Häxtrion!

Jag har aldrig varit med i Lyrans tematrio förut men läst dem med stor behållning. Påskveckan till ära är temat häxor och då kunde jag förstås inte låta bli.

1. Det levande slottet av Diana Wynne Jones. En härlig berättelse med både häxor och trollkarlar. I centrum står Sophie, som är den äldsta av tre systrar. Därför vet hon att hon är dömd att misslyckas i livet. Det går nämligen alltid bäst för den yngsta. En elak häxa förvanlar henne till en gammal gumma och hon tar anställning hos den skrämmande trollkarlen Howl i hans flygande slott.

2. Enchanted av Orson Scott Card. En vacker fantasybok av en av mina favoritförfattare. Ivan Smetskis föräldrar lämnar det kommunistiska Sovjet och beger sig till USA. Ivan ägnar sig åt att studera lingvistik och folksagor och reser som vuxen tillbaka till Ryssland för att hälsa på sin kusin Marek, som var den som hjälpte familjen lämna landet. Här hamnar han mitt i en magisk värld där den onda häxan Baba Yaga styr. Här hittar han även kärleken i form av prinsessan Katerina.

3. Här funderade jag på att välja Sagan om Isfolket av Margit Sandemo eftersom serien är en gammal favorit från tonårstiden, men jag kan inte låta bli att tipsa om Väktarens lärling av Joseph Delaney. Här finns det elaka häxor minsann, och det är upp till väktarlärlingen Thomas Ward att se till att de inte hittar på otyg.

Responses

  1. Kul att jag hittade ett tema du inte kunde motstå :-)

  2. Ja, häxor, det gillar jag se…

  3. Uncle Orson-boken låter spännande, den har jag inte hört talas om förut.

    • Den är jättebra! Kan ta med den i sommar om du vill låna.


Kommentera

Kategorier

