Skrivet av: fantasyflickan | april 1, 2010

Årets bästa bokläsarhelg

Äntligen är den här, påsken. Ända sen jag var i 12-årsåldern har min familj tillbringat påsken i en liten stuga mitt ute i den småländska skogen. Fyra dagar helt utan att bli störd av det moderna samhället som vi ägnar åt att umgås, vandra i skogen, spela sällskapsspel och förstås att läsa. För mig har påsken varit den bästa bokläsarhelgen. Jag har plöjt bok efter bok, i soffan vid fönstret i solskenet, och senare på kvällen i skenet av en fotogenlampa eller stearinljus. Och på natten i sängen med ficklampa för att inte störa de andra i rummet.

Flera gånger har jag läst tills det ljusnat igen för att ta en sovmorgon och sen gå upp och läsa igen. Och med lite frisk skogsluft, vedhuggning och faktiskt ett och annat dopp i sjön där emellan. Fast i år blir det definitivt inget bad. Snön ligger fortfarande kvar i skogen och isen har väl knappt smält på sjön. Det är liiite för kallt för mig. I alla fall om man inte har en bastu eller en vedeldad badtunna att värma sig i först (och efteråt).

Däremot planerar jag att läsa. Kanske får jag äntligen ro att läsa ut min Alastair Reynolds. Men man vet aldrig nu för tiden. Prio ett kommer nämligen att vara min ett-och-ett haltvåriga lille systerson, som jag inte träffar så ofta. Och med småbarn är det svårt att få tid för läsning. Men du kan ju läsa för systersonen då, tänker ni kanske? Men, han litar inte riktigt på min läsförmåga, förmodligen eftersom vi inte ses så ofta, så när jag försökte sist tog han boken ifrån mig och gick med bestämda steg fram till morfar som fick läsa för honom.

När det gäller sällskapsspelsaktiviteterna så har jag planer på att tvinga familjen att spela mitt alldeles nya tv-frågespel. Men eftersom jag är tv-narkoman av stora mått tror jag att jag får vara i ett lag för mig själv. Men bara jag får spela så är jag nöjd.

Älskade påsk!

Responses

  1. Åh, hoppas ni får en toppenhelg. Hälsa från mig och ge en extra kram till minstingen!

    Jag kan vara med i ditt lag.. på det mentala planet..:)

    • Låter bra med lite mentalt stöd. Hade mobiltelfonen haft nån täckning hade du kunnat få vara med via sms till och med. Fast det hade nog inte de andra godkänt så jag får väl nöja mig med det mentala stödet. Och jag ska krama lillen lite extra från dig.


Kommentera

Kategorier

