Skrivet av: fantasyflickan | april 14, 2010

Tema ljudböcker

Veckans tematrio hos Lyran är ljudböcker. Jag kan inte påstå att jag är en flitig ljudbokslyssnare, men för ett par år sen jobbade jag på en tidning som hade ett eget ljudboksbibliotek. Bara att låna och lyssna, och eftersom jag hade över en timmes pendling med bil varje dag var det perfekt.

1. Den första jag vill berätta om är Revolvermannen, den första delen i Det mörka tornet av Stephen King, i en helt underbar uppläsning av Torsten Wahlund. Jag hade tänkt i åratal att jag skulle läsa den här serien och i och med den här ljudboken kom jag äntligen i gång. Nu är alla sju böckerna lästa och det var en skön resa med många fantastiska upplevelser.

2. Det femte barnet av Doris Lessing, levande och vackert inläst av Mona Malm. Med sin behagliga röst ger hon karaktärerna liv och det är en känsla som går rakt in i hjärtat. Särskilt hör jag mammans röst och hennes kärlek till, och samtidigt rädsla och avsky för, sitt eget barn.

3. Till sist vill jag utfärda an varning. Jag började lyssna på en av böckerna i Michelle Pavers serie om Han som föddes att möta mörkret. Det var Tomas Bolme som läste och med all respekt för honom som skådespelare…jag klarade inte att lyssna på honom. Han la betoningen i meningarna fel och läsningen gick som i stötar. Jag tappade bort mig hela tiden och var tvungen att försöka analysera vad meningarna egentligen betydde. Och det här ska vara en barn- och ungdomsbok. Sen dess har jag hållit mig undan från Tomas Bolme.

Responses

  1. Du som väl inte heller kan läsa i bilen/bussen kan ju lyssna på ljudbok på vägen till och från jobbet. Biblioteken brukar ha ganska så många att välja på faktiskt, just nu har jag lånat Mordet på orientexpressen (som jag läst flera gånger men aldrig lyssnat på) och Den gode maken på Zebra Drive.

    • Jo, problemet är att jag bara somnar på bussen. I bilen när jag kör går det bra. Då är ju liksom tanken att jag ska hålla mig vaken. Men på bussen sover jag som en stock, särskilt på morgonen.


Kommentera

Kategorier

