Skrivet av: fantasyflickan | april 23, 2010

Fantasy på tv:n

Jag har de senaste veckorna kommit på mig själv med att längta extra mycket efter fredagskvällarna. Var för då? kanske ni undrar. Jo, jag längtar efter nästa avsnitt av Legend of the Seeker. Är det den bästa serie som någonsin gjorts? Nej. Är det ens den bästa fantasyserie som gjorts? Det låter jag vara osagt. Men nånting har den som tilltalar mig. Inte på samma sätt som True Blood, där jag bara vill ha mer med en gång och sitter som på nålar när avsnittet plötsligt tar slut. Nej, det här gillar jag på ett annat sätt. Ett skönt och rogivande sätt. Lite som en stunds meditation. Jag bara njuter av den vackra naturen och de vackra kläderna och slappnar av och har det skönt en stund.

Visst kan man få lite Xena-feeling ibland när handlingen blir alltför larvig, men det är ok ändå. (Nu måste jag bara säga att jag faktiskt gillade Xena också, men mer som lite kul underhållning då och då.)

Jag funderar till och med på att börja läsa Seeker-böckerna. Undrar om de finns på mitt bibliotek…

En fantasyserie som i alla fall verkar ha potential att bli den bästa någonsin är George R. R. Martins, A Game of Thrones. Om den nu blir av. Och om Martin lyckas avluta bokserien på ett vettigt sätt någon gång. Jag har i alla fall lärt mig min läxa efter Robert Jordan. Jag har läst de tre första av Martins böcker, men nu avvaktar jag tills jag ser om han lyckas binda ihop serien och avsluta den. Innan dess tänker jag inte läsa en rad till. Om jag kan hålla mig vill säga, det börjar klia i fingrarna efter att plocka upp A Feast for Crows nu. Fast först får jag nog ta och läsa om den föregående. Det var så länge sen nu att jag knappt kommer ihåg vad som hände.

Men i kväll är det jag, Legend of the Seeker och ett glas rödvin.

Responses

  1. Trevligt med fantasy på tv, även om jag oftast tycker böckerna är bättre. Det är liksom aldrig någon som får till det så bra som det är inuti mitt huvud :)

    Jag kan se visioner om storslagna Discworld-filmer och Wheel of Time-filmer framför mig men är rädd att bli besviken såsom jag oftast blir när böcker blir tv eller film, Sagan om Ringen undantagen!

  2. mm, det låter fint det här. Vilken kanal?

    • Tv 6 på fredagar 20.00 med repris lördagar 18.00. Fast man får kolla tiderna, för ibland flyttas de om.

      • Och ibland flyttas själva kanalerna om, har jag upptäckt till min stora förtret när jag spelat in.

  3. Så trevligt att du också funnit dem! =) På min andra, icke bokaktiga blogg har jag skrivit om dem, ifall du är intresserad: http://becauseitswrong.blogspot.com/2010/02/legend-of-seeker.html

    • Oj, har du fler bloggar?! Jag brukar ju läsa Boktimmen ibland, men jag hade missat att du har en blogg till.
      Och jag såg att du var med på bokbloggsträffen i Malmö. Hade ni roligt? Jag hade planer på att åka, men jag tyckte det blev så stressigt att åka efter jobbet. Hoppas på en helgträff någon gång i stället så att jag kan komma utvilad ;-)

  4. Jo, min andra blogg är mest för norrbottningarna som jag lämnade kvar när jag försvann ner i mitt exil här i Skåne.. ;) Men då och då kanske det dyker upp intressanta saker där med, om man nu kan räkna LoTS till dessa :)

    Vi diskuterade en helgträff och jag är definitivt med, vi kan ju planera in det litet längre fram.

  5. Xena var ett fantastiskt program.

  6. Neeeej! Läs för allt i världen inte böckerna! Första boken är okej, sen blir det bara sämre och sämre. Terry Goodkind är inte en bra författare, och att läsa de fyra eller fem första böckerna i serien är det värsta slöseriet med tid jag utsatt mig för.

    Fast jag vet ju att en del gillar böckerna, min syster till exempel. Hon tycker för övrigt inte att tv-serien stämmer särskilt väl överrens med böckerna (jag har inte sett serien så jag kan inte uttala mig).

  7. Tittar gärna på the seeker, tycker också om att titta på Merlin på kanal 1, SVT. Jag har alltid gillat Arthursagan och har läst en massa om den.
    Anna

    • Jag gilla också Merlin, men missade några avsnitt i början och när jag skulle se dem på SVT-play var de borttagna. Så den tyckte jag inte det var nåt kul. Tänkte vänta tills den kommer på dvd i stället.

      Om du gillar Arthur-myten ska du läsa Marion Zimmer Bradleys Avalon-böcker. Jag älskade Avalons dimmor när jag läste den för…hmm…rätt länge sen.

  8. Hej Anna! Vilken kul blogg du har! Jag är inget särskilt fan av fantasy själv men enligt alla mina fantasyintresserade vänner så är Sanningens svärd-serien jättebra och de har nördat ner sig totalt. Jag håller mig till Emily Brontë för tillfället:P

    • Ja, jag har ju fått lite olika bud här, och jag har bestämt mig för att döma själv så nu är de två första böckerna i serien hemlånade.

      Och jag gillar Emily Brontë också. Svindlande höjder är en fantastisk roman. Tycker nästan att den känns lite som fantasy den också ;-)

  9. Hehe, vad kul det ändå är att smaken är som baken.. Jag lyssnade på Svindlande höjder på ljudbok för två år sen och tyckte det var ren smörja..

    Men jag gillar Kate Bush album The Whole Story där ju Wuthering Heights-låten är med så då var jag ju tvungen att läsa originalet liksom..


Kommentera

Kategorier

