Skrivet av: fantasyflickan | maj 3, 2010

Allt för min syster

Jag läste Allt för min syster av Jodi Picoult för ett par år sedan. Boken handlar om en familj där äldsta dottern blir sjuk i cancer. För att hon ska överleva skaffar föräldrarna ett barn som är en perfekt genetisk matchning av sin syster. Men det räcker inte med stamceller från navelsträngen, i flera år donerar lillasyster Anna  benmärg och annat till sin storasyster Kate. Nu behöver Kate en ny njure. Då vänder sig Anna till en advokat och stämmer sina föräldrar för rätten till sin egen kropp och rätten att själv bestämma om hon vill donera eller inte.

Jag tyckte det här var en fin berättelse om ett svårt och omtvistat ämne och med ett par oväntade vändningar på slutet som gjorde det hela komplett.

Nu hyrde jag filmen i helgen och blev lite besviken. Inte på filmen egentligen, regissören hade lyckats fånga känslan i boken och skådespelarna gjorde väldigt bra insatser. Jag gillade särskilt Sofia Vassilieva som den cacersjuka Kate. Det var kul att se att hon kan skådespela på riktigt, något man knappast märker av hennes roll i Medium.

Men varför hade de skrivit om slutet? Onödigt tycker jag.

Kommentera

Kategorier

