Skrivet av: fantasyflickan | maj 5, 2010

Jag fäller en tår för Peter O’Donnell

Det går inte ens att uttrycka i ord hur mycket Peter O’Donnell och hans serie Modesty Blaise har betytt för mig. Jag skulle helt enkelt inte varit den jag är i dag utan dem.

Därför är det med stor sorg jag läser hos Snowflake att Peter O’Donnell har gått bort 90 år gammal. Jag fäller en tår för honom och tröstar mig med att han och hans skapelse, Modesty Blaise, kommer att leva vidare i mångas hjärtan. Även GP har en artikel om hans död.

Jag upptäckte serien första gången när jag var runt 13. Jag hade läst ut alla Fantomen i sommarstugan och letade efternågot mer. Jag hittade ett Agent X9 Specialalbum som min faster lämnat och blev helt fängslad av Modesty Blaise. Den sommaren letade jag igenom min fasters seriesamling och läste alla Agent X9 jag kom över med Modesty Blaise. Efter en sommarvecka hos min faster upptäckte jag även böckerna i hennes bokhylla. Jag lånade hem allihop och läste dem på några veckor. Min kusin hade seriböckerna med Modesty från Alvglans som jag lånade och läste. Och efter det insåg jag att jag måste börja på en egen samling.

Under hela tonåren letade jag på loppisar och marknader efter gamla Agent X9. Jag köpte på mig både romanerna och serieböckerna från Alvglans. Sedan dess har samlingen utökats med de böcker jag hittat på engelska, några av böckerna O’Donnell skrev under pseudonymen Madeleine Brent och många många Agent X9. Jag har faktiskt alla med MB sedan 1978, och ganska många av de som kom dessförinnan också.

På Bokmässan i Göteborg 1996 hade jag även turen att få träffa Peter O’Donnell och få en bok signerad. Jag var så nervös att jag blev helt stum och med nöd och näppe lyckades klämma fram mitt namn för signeringen. Som tur var hade jag min mamma med mig och hon hade sinnesnärvaro nog för att be om att få ta ett kort på mig tillsammans med O’Donnell. Som den gentleman han var sa han naturligtvis ja.

Någon gång skrev jag även ett brev till honom för att berätta hur mycket Modesty hade betytt för mig, men jag vågade aldrig posta det. Jag hade faktiskt till och med tagit reda på hans adress! Jag ångrar förstås att jag aldrig skickade iväg det där brevet, men jag är säker på att Peter O’Donnell visste hur uppskattad han var och hur många liv han berört.

I kväll ska jag läsa om det första äventyret jag läste och gråta en skvätt. Farväl Peter O’Donnell.

Responses

  1. Åh, så fint skrivet! Och roligt att du minns så precis när det började. Nu sitter jag också och snörvlar…

  2. Slängde in en länk hit på vår minnespost.
    Det kändes rätt självklart!

  3. Jag skulle vilja veta hur många album som Alvglans gett ut med serierna om Modesty. Är det någon som kan lämna info om det?

    • Jag vet att det finns 13 i alla fall. jag har själv 11 här hemma och jag tror att 12:an är ute på vift någonstans. jag har inte sett någr afler efter 13, men jag har å andra sidan inte hållit så bra koll på några år så det är mycket möjligt att det finns.

  4. jag TROR, kan ha fel här just nu för jag kan inte kolla, att Alvglans släppte 11 stycken ”(Jag), Modesty Blaise”-böcker (”Jag” var det bara den första i serien som hette) och sen släppte Egmont de två sista böckerna i samma serie som gjorde samlingen komplett.


Kommentera

Kategorier

