Skrivet av: fantasyflickan | maj 5, 2010

Myter får liv i Hollywoods regi

Jag har alltid varit fascinerad av de grekiska myterna och Perseusmyten är inget undantag. Så jag var naturligtvis tvungen att gå och se Clash of the Titans när den nu kom på bio. Historien om Perseus, hälften människa, hälften gud och son till självaste Zeus är inte riktigt som jag minns den i Hollywoods verison. Men det gör inget. Det är en helt ok actionfilm som har lånat det som passar från den grekiska mytologin.

Historien om Perseus, som räddar människorna (och prinsessan Andromeda) från ett odjur finns ju redan i flera varianter. Vad gör det med en till. Det var i alla fall en underhållande historia.

Filmen har även fått mig att vilja friska upp mina mytkunskaper. Risken är stor att jag kommer hem med flera böcker om grekisk mytologi. :-)

Jag såg filmen i 3D, men jag måste erkänna att jag inte direkt märkte av några 3D-effekter, så 3D hade jag klarat mig utan i det här fallet.

Kommentera

Kategorier

