Skrivet av: fantasyflickan | maj 19, 2010

Fyra omlåningar senare…

…har jag äntligen läst ut Alastair Reynolds Revelation Space. Och det var inte bokens fel att det tog så lång tid. Eller det var i alla fall inte på grund av att den var dålig, tvärtom var det en fantastisk sf-upplevelse. Men den var något för komplicerad för min just nu ganska tröttkörda hjärna så det tog tid.

Det här är ingen bok man läser som ren avkoppling, och inte heller är det någon vidare sänglektyr efter en lång arbetsdag. Alastair Reynolds kräver uppmärksamhet och koncentrartion av läsaren eftersom handlingen är riktigt komplicerad.

Inte nog med att språket är svårt, med många tekniska termer, som jag som humanist måste tänka efter innan jag förstår vad de innebär, i början hoppar författaren i både tid och rum. Att sätta sig in en en ny fantasy- eller sf-värld betyder alltid lite extra besvär, men det här var nog det värsta jag varit med om sen jag började läsa Iain M Banks Culture-böcker för drygt tio år sedan.

Men det var väl värt besväret. Jäklar vad bra den var! Boken är det första i en trilogi som utspelar sig i en framtidsvärld där människan har koloniserat rymden, men till allas förvåning verkar vi vara ensamma i universum. I centrum står Dan Sylveste. Han letar efter bevis på andra civilisationer än vår egen och på planeten Resurgam finner han spår av en, ett folk som kallades Amarantin. De verkar ha nått en viss teknologisk utveckling, men plötsligt försvinner de i något som Sylveste och hans kollegor kallar för Händelsen, The Event. Enligt undersökningarna ser det ut som att deras sol har exploderat och raderat ut hela civilisationen i ett slag. Men är det här hela sanningen?

Nu kommer jag nog ta en liten paus för mer lättsmält litteratur ett tag, men jag kommer definitivt återvända till Alastair Reynolds och hans universum.

Kommentera

Kategorier

