Skrivet av: fantasyflickan | augusti 26, 2010

Sugen på currywurst

Gjorde en räd på biblioteket här om dagen och fick äntligen tag på Upptäckten av currywursten av Uwe Timm. En härlig liten pärla till berättelse var det.

Boken utspelar sig i Hamburg. Bokens berättare hamar i en diskussion om när currywursten uppfanns. Derlin i slutet av femtiotalet tror någon. Hamburg  och ett tidigare årtal tror berättaren. Han minns nämligen fru Brückers korvkiosk och currywursten han köpte där som barn. Men han är inte helt säker på att det var hon som uppfann den, så han beger sig till Hamburg för att ta reda på hur det egentligen var.

Där kastas vi in i en berättelse om kärlek och svek i andra världskrigets Hamburg.

När jag försökte beskriva boken handling för min syster blev reaktionen: ”Det låter ju jättetråkigt.” Men den här berättelsen är långt ifrån tråkig. Ok, det är ingen action direkt, men det behövs inte. På något sätt dras jag in i boken och känner hela tiden en liten knut av spänning i magen. Ska vi verkligen få reda på hur currywursten upptäcktes?

Jag har faktiskt bara en enda invändning mot boken och det är att den gärna hade fått vara lite längre. De 184 sidorna försvann alldeles för snabbt.

Vill ni veta mer så har Snowflake skrivit om den här och min bloggarvän Eva här.

Responses

  1. Åh, den där fina! tack för påminnelsen. Jag grubblar ännu över om jag kan känna nån förståelse för kvinnan som ljuger för soldaten.

  2. Tyckte inte den lät tråkig. Jag gillar sådana böcker.


Kommentera

Kategorier

