Skrivet av: fantasyflickan | oktober 2, 2010

Drömmen om ostmackan

Jag har slarvat med bloggandet igen och jag skyller på den här boken:

Jag nu ägnat nästan två veckor åt att försöka rena min kropp från slaggprodukter, se om jag kan få nån ordning på min mage och gå ner lite i vikt. Det genom att äta en detoxdiet. Man skulle även bli piggare.

Detox går ut på att under en begränsad tid äta mat som hjälper kroppen att bli av med gifter och bryta ner allt man samlar på sig i kroppen som den inte hinner med att ta hand om annars. Man ska då framför allt undvika alkohol, kaffe, svart te, godis, socker, rött kött och feta matvaror. Författaren rekommenderar också att man under detoxtiden utesluter alla sädesprodukter, komjölksprodukter, ja alla animaliska produkter. (Förutom get- och fårost eftersom de lättare bryts ner i kroppen än komjölken.) Man ska heller inte få i sig för mycket proteiner under den här tiden eftersom det försvårar utrensningsprocessen.

Boken är jättebra och tack vare en menyplan på 14 dagar med matförslag och recept till tre mål om dagen lyckades jag faktiskt någorlunda. Det finns också receptförslag och tips på hur man gör detox till en livsstil. Men det kände jag var för mycket för mig. Jag har inget emot en utrensning då och då, och jag ska faktiskt försöka hålla mig till en nyttigare livsstil framöver. Men det måste finnas rum för att njuta av det man gillar också. För mig är ett liv utan te inget liv. Och då pratar jag inte om gröna teer och örtteer. Det får man dricka även under detox. Jag pratar om att få ta en kopp riktigt starkt svart te med en skvätt mjölk i.

Innan jag började skar jag ner mitt tedrickande från 6-7 koppar om dagen till max en. Men det var ändå teet jag saknade mest. Efter någon vecka drömde jag om te och ostmackor på nätterna.

Några större förändringar har jag inte märt av efter dieten. Jag undviker fortfarande alkohol, godis, chips, kakor och andra onyttigheter och jag ska försöka dra ner på veteprodukterna. (Kaffe dricker jag ändå inte.) Men jag kommer inte vara nykterist för alltid och en och annan kaka kommer det nog att bli. Det andra ska jag försöka hålla mig ifrån.

Det var dfinitivt en intressant upplevelse  som jag nog tänker prova igen. Om något år eller så ;-) De första dagarna var rätt jobbiga. Det var som att gå runt med en fruktansvärd abstinens efter något, jag var helt skakis och fick en fruktansvärd huvudvärk. Det är inte meningen att man ska ta huvudvärkstabletter heller, men jag fuskade faktisk den andra dagen efter att den första slutat med mig hängade över toaletten på grund av huvudvärken. Sen gick det bättre.

Jag har inte blivit piggare, eller bättre i magen, men vågen visar att jag blivit några kilo lättare. Den stora behållningen för mig var egentligen att prova frukter och grönsaker som det helt enkelt inte blir av att jag köper annars. Hur ofta äter du papaya eller lagar till kålrabbi egentligen? Jag försökte även få tag på några av algerna som skulle användas i recepten, men det visade sig vara lättare sagt en gjort. Jag insåg att jag kunde ha beställt dem på nätet om jag hade planerat lite bättre i förväg.

Responses

  1. Ojoj, vilken matkonnässör du låter som :)

    Synd att vi inte bor nära varandra för då kunde vi renat tillsammans, på egen hand skulle jag nämligen aldrig klara av att genomföra något sådant.. Och jag borde verkligen öka intaget av frukt och grönt!

    Duktiga du!

    • Nä, det var rätt jobbigt faktiskt. Särskilt när man har en sambo som äter grillad kyckling och pommes. När jag handlade alla grönsaker för min detos gick han och köpte sig en napoleonbakelse. Och dessutom har han haft vinkurs i skolan just nu och köpt hem en massa viner för att prova. Inte kul att sitta i soffan på kvällen och äta grönsaker med honom bredvid med ost och vin! Men det gick.


Kommentera

Kategorier

