Skrivet av: fantasyflickan | november 21, 2010

China Miéville övertygar inte…än

På mitt alldeles eminenta bibliotek hittade jag China Miévilles Perdido Street Station. Eftersom både författaren och just den här boken har hyllats av all möjliga fantasy- och science fictionentusiaster så blev jag förstås nyfiken. Jag har nu läst 86 sidor men jag är inte övertygad om bokens förträfflighet. I alla fall inte än.

Jag tycker författaren är något långrandig i sina beskrivningar. Visst måste man få ett grepp om hur världen boken utspelas i ser ut, men det blir lite mycket på en gång. Handlingen kommer liksom i skymundan och det finns inget som håller mig kvar i läsningen. Men vist är det en intressant värld han har skapat, med människor, mutanter och varelser som nästan är omöljiga att tänka sig i en otäck, skitig och skrämmande stad, New Crobuzon.

Boken är ändå tillräckligt  intressant för att jag ska ge den en chans till, så jag hoppas att den får lite mer fart framöver. Det är ju ändå drygt 500 sidor kvar att läsa…Men jag tar en paus nu och ägnar mig åt den senaste Agent X9 som har legat här ett tag och väntat på mig.

Kommentera

Kategorier

